Ny batteritype kan gøre elbiler mere klimavenlige, men den bliver aldrig lige så god som litiumbatteriet
Forskere på Aarhus Universitet undersøger, om de kan lave et elbil-batteri på en ressource, der er mere bæredygtig og lettere tilgængelig end litium. Men det vil kun være til de små biler.
Professor i kemi på Aarhus Universitet Dorthe Ravnsbæk er sammen med en gruppe forskere i gang med forske i at lave bæredygtige og billigere batterier til elbiler.
Det skyldes, at elbiler har en klimatung start, når batteriet skal produceres. I dag indeholder de fleste elbils-batterier litium, og det er dyrt og skadeligt for miljøet at udvinde, da der ikke er meget litium til stede på jorden.
”Når man skal trække litium ud fra andre kilder, man graver op, så skal man for det første grave rigtig meget op, og jo mindre koncentration af litium, der er, jo mere energi skal man bruge for at få det ud,” forklarer Dorthe Ravnsbæk.
I stedet vil Dorthe Ravnsbæk og hendes forskerhold lave natrium-ionbatterier, hvor man blander natrium med et andet grundstof.
Natrium er et grundstof, der er meget lettere tilgængeligt end litium. Samtidig er det også et klimavenligt alternativ.
Elbiler er ikke helt rene
Elbiler udleder ikke CO2 under kørsel, som benzin- og diesel biler, men der udledes CO2 ved produktionen af en elbil. Herunder er forskellige biltypers CO2-belastning sammenlignet:
Figuren viser, at elbilen udleder langt mindre CO2, efter den er blevet produceret, men at det udleder 23,5 g CO2 pr. km at producere batteriet.
Dorthe Ravnsbæk og hendes forskerhold vil derfor gerne finde en alternativ løsning til litiumbatteriet, da det vil gøre elbilen grønnere.
De eksperimenter med forskellige bæredygtige grundstoffer, som de kan basere batteriet på.
”Og der er natrium bare den næste lysende stjerne på himlen, som er spændende at kaste sig over.”
Der er også langt mere natrium i forhold til litium på jorden, da man blandt andet kan få det fra havvand.
”Hvis man kigger på de kilder, man får litium fra, så er der faktisk 200 gange mere natrium i dem. Litiumholdige stoffer, som man bruger til batterier, er også 200 gange dyrere end de natriumholdige stoffer,” forklarer Dorthe Ravnsbæk.
Natrium-ionbatterier kan ikke stå alene
Selvom natrium-ionbatterierne udleder mindre, og det er billigere, så er der også konsekvenser.
Natrium-ionbatterierne bliver formentlig aldrig lige så gode som litium-ionbatterierne. Natrium er i sig selv tungere end litium, og levetiden er heller ikke den samme.
”Man kan i dag forvente, at et natrium-ionbatteri har cirka 40 procent kortere levetid end et litium-ionbatteri,” forklarer Dorthe Ravnsbæk.
Litium har også en højere energitæthed, hvilket vil sige, at en lille mængde litium giver en stor effekt. Det betyder, at elbiler med litium-ionbatterier har en længere rækkevidde.
Hvor et litium-ionbatteri i gennemsnit har en energitæthed på 200 Wh/kg, har et natrium-ionbatteri en energitæthed på 130 Wh/kg.
Dorthe Ravnsbæk tror derfor heller ikke på, at natrium-ionbatteriet kan erstatte litium-ionbatteriet.
”Som det ser ud nu her, er det oplagt at bruge natrium-ionbatterier til små biler, som ikke behøves at køre så langt på en opladning. Og så har man en anden klasse biler med litium-ionbatterier, som kan køre længere på en opladning.”
Nyhedsredaktør på Motor FDM Torben Arent er positivt stemt overfor natrium-ionbatterier, da de er billigere for forbrugeren.
”Der er helt klart en fremtid i små biler med natrium-ionbatterier. Folk skal nok købe dem på grund af den billigere pris,” fortæller han.
Dorthe Ravnsbæk og hendes forskerhold undersøger, hvordan man kan forlænge levetiden endnu mere for batterier med natrium. Forskerholdet undersøger derfor, hvordan natrium reagerer med andre bæredygtige grundstoffer. Så de skal finde den rigtige måde at kombinere stofferne på.
Dorthe Ravnsbæk er optimistisk i forhold til, at de nok skal finde en løsning.
”Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi samlet set nok skal komme i mål, da vi jo også samarbejder med forskere fra udlandet, men grundet natriums egenskaber kan det bare ikke blive lige så godt som litium-ionbatterierne.”
I elbilernes boom lider brugtmarkedet fra succesen – men elbilerne er ikke svære at komme af med
Elbilsejerne kan nyde godt af billige nypriser, men dem, der sælger, taber pengene. Alligevel er der gang i brugtsalget.
Elbilernes massive succes de seneste år har presset priserne ned. En øget konkurrenceevne, en stigende efterspørgsel og et ønske fra politikerne om at gøre elbilerne billigere har gjort det nemmere for forbrugerne at erhverve sig en elbil. Aldrig før er der blevet solgt så mange elbiler.
Men for elbilsejeren, der vil af med sin elbil, er den udvikling forbundet med en udgift.
De store prisdyk har gjort flere elbiler købt før prisdykkene svære at sælge uden et ekstra stort tab.
Det ses tydeligt i brugtbilsmarkedet, hvor særligt elbilerne falder i værdi. Mens benzinbilerne holder priserne, er elbilerne dykket lidt over 20 procent siden januar sidste år. En udvikling magen til dieselbilerne, hvis fremtid er på et skråsikkert plan.
En af de producenter, der har sænket priserne, er Tesla. Elbilsgiganten annoncerede 13. januar sidste år et stort dyk i priser. Tesla Model Y, der i 2023 var den mest solgte bil, faldt fra den ene dag til den anden i gennemsnit 20 procent.
Og det har flere elbilsejere mærket. En af dem er Emil Kløvedal. Han fik muligheden for at erhverve sig en Tesla Model Y Performance seks måneder før prisdykket til en favorabel pris på grund af sit arbejde hos Tesla.
Her kunne han købe bilen til den nette sum af 500.000 kroner med en klausul på ikke at kunne sælge den før et år efter. En god forretning på daværende tidspunkt, men sådan ser han ikke på det i dag.
”Hvis jeg solgte den, sidder jeg med en restance på 50-60.000 kroner,” fortæller Emil Kløvedal, der købte sin Tesla i juli 2022.
Emil Kløvedal lider dermed et tab på sin Tesla, fordi værdien pludseligt røg under brugtpriserne, og det sætter en stopper for hans jobjagt nu, hvor han flere gange må sige nej til jobs med firmabil, da han ikke har råd til at skille sig af med sin Tesla.
I dag kan man blive den stolte ejer af en Tesla Model Y Performance til 424.990 kroner. 75.000 kroner mindre, end hvad Emil Kløvedal gav for den til medarbejderpris og næsten 200.000 kroner mindre end den oprindelige pris før den 13. januar.
For Emil Kløvedal handler det om at minimere tabet, så han kan komme videre.
”Det bliver noget med at spare op ved siden af, sælge den med et tab og dække tabet selv. Og så er spørgsmålet bare, hvornår tabet har den størrelse, at jeg økonomisk vil dække det,” forklarer han.
Selv har han intet imod Tesla og måden, det er sket på, men alligevel holder han igen med købet af en ny.
”Nej, det kunne jeg nok ikke. Det er jo spekulationen i, om priserne stiger eller falder, og de rykker sig jo frem og tilbage hele tiden. Man er jo blevet lært af skade, blevet bange for at sidde med katten i sækken,” fortæller han og understreger, at han ser det som en positiv udvikling, at elbilernes priser falder.
Hvor stor er forskellen egentlig?
Afskrivning er ikke et nyt fænomen. Alle biler taber værdi,
Skal man købe en Tesla Model Y Performance brugt i dag, skal man slippe 390.000 kroner, hvis man tager et gennemsnit over de biler, der til salg på Bilbasen.
Altså 35.000 kroners forskel på en ny bil.
Men kigger man på priserne og tabene, er der ikke så stor en forskel. En Tesla Model Y Performance har siden prisdykket tabt 33 procent af sin værdi alene på prisdykket, mens en brugt tilsvarende bil fra 2022 koster 390.000 kroner. Det svarer til et tab på 37 procent fra nyprisen. Altså en forskel på fire procentpoint, og det er vel at mærke biler, der har kørt allerede.
Og spørger man forhandlerne, er der heller ikke noget problem med at sælge bilerne.
”Der finder jeg det meget nemt at komme af med dem. Det er nok nogle af de hurtigste omsætninger, du kan finde på markedet,” svarer Senior Salgsrådgiver hos Det Fynske Bilhus, Søren Dahl, prompte.
Hvordan kan det være?
”Fordi du bare får mest bil for pengene”.
Interessen for Tesla og elbiler er stor, men grunden til, at de brugte stadig, går som varmt brød, skyldes flere ting.
”Det er jo en sammensætning af, at det er både bekvemmeligt og nemt. Der er bare ikke nogen andre biler på markedet, der kan det samme til de samme penge,” konkluderer han og pointerer, at de har haft mange Tesla’er inde i folden.
Heller ikke hos Bilbasen ser man grund til at gå i panik over prisdykkene.
”Jeg ville være mindre bekymret, end jeg var sidste år, fordi potentialet for prisnedsættelser er minimeret markant. Altså, der er ikke det råderum længere til at sætte priser ned, som der har været. Det har vi mange indikatorer på,” forklarer Jan Lang, der er ansvarlig for markedsindsigter ved Bilbasen og understreger, at gælder for alle mærker.
Også Jan Lang ser positivt på muligheden for at komme af med sin elbil.
”Der er relativt store efterspørgsler. Der bliver sat rekord i antal solgte elbiler, brugte elbiler i februar. Så det trækker den anden retning, siger han og uddyber:
”Jeg vil ikke være bekymret længere. Og så kan man jo også sige, at det gode er jo, at hvis du skal ud og købe en brugt Tesla Model Y, så skal du i dag de facto betale 150.000 kr. mindre for en ét år gammel Tesla Model Y Long Range, end du gjorde i starten af 2023.”
Ikke kun Tesla er faldet i værdi. Også Skoda Enyaq er et eksempel. Her er der tale om et gennemsnitligt fald på 12 procent i nyprisen.
Jimi Rosa havde benzin i blodet, nu snakker han kun om elbiler
Sådan har vi gjort:
I artiklen om natrium-ionbatterier har vi kontaktet Klimarådet og CONCITO for at få data om batterierne, og hvor meget CO2 det udleder at producere en elbil. Vi har sammenlignet forskellige biltypers udledning i løbet af deres livstid. Vi har også beregnet, hvor meget litium der skal til for at alle biler i dag i Danmark skal være elbiler. Det har vi gjort ved at gange antal biler i dag med hvor meget der skal til ved hver biltype.
I artiklen om brugtbilsmarkedet startede vi med at scrape bilbasen for alle biler fra årgang 2020. Vi så at tabet ikke var så langt fra den brugtpris der var, og gik i gang med at researche det nærmere. Derefter gik vi i gang med at kontakte bilforhandlere, da vi gerne ville vide, om elbilerne var svære at sælge, men det var de ikke.