Forsinkelsernes Højborg: Padborg Station

Forsinkelsernes Højborg: Padborg Station

Af: Kristian Spinding Andersen & Morten Andreasen

Tal fra DSB’s rapport om togdrift viser, at Padborg Station for tredje år i streg er at finde i toppen over stationer, hvor der hyppigst opstår forsinkelser. Mere end hvert tredje tog ankommer til stationen over tre minutter for sent.

Pendler man med tog fra Padborg Station, har man over de sidste fire år oplevet, at flere af DSB’s toge ikke kommer til tiden. For fire år siden var det hvert femte tog, der ikke kom til tiden, mens det i dag er hvert tredje. Det betyder også, at Padborg Station i 2023 overtog titlen fra Struer, som den DSB station, der oplever flest forsinkelser per ankomne tog.

https://datawrapper.dwcdn.net/4bpA8/2/

På trods af, at Padborg nu ligger på førstepladsen, er stationen ikke langt over landsgennemsnittet. På landsplan er ca. hvert femte regionaltog over tre minutter forsinket. I grafikken nedenfor kan du se de fem stationer, hvor DSB togene oftest kommer for sent.

https://datawrapper.dwcdn.net/agd5y/1/

Enkeltspor og luset lyssignal

DSB, der betjener strækningen mellem Fredericia og Padborg, anerkender at det er et problem, at der opleves så konsekvente forsinkelser. Martin Sun Larsen, der er pressemedarbejder hos DSB, fortæller, at der er to hovedårsager til de mange forsinkelser i Padborg.

»Først og fremmest er der kun ét spor på den strækning, og derudover oplever vi også uhensigtsmæssigt mange signalfejl, som har en stor indflydelse på mængden af forsinkelser.«

De pendlende til og fra Padborg kan altså tilskrive mangel på spor og et upålideligt signalsystem som årsagen til, at hvert tredje tog ikke ankommer til tiden.

Den 14 kilometer lange strækning mellem Padborg og Tinglev er den eneste strækning mellem Nordnorge og Sicilien, der ikke er dobbeltsporet.

Løsningen kommer – på et tidspunkt

Det er blevet besluttet, at strækningen skal udvides fra et til to spor, hvilket vil have en positiv indflydelse på togtrafikken. I øjeblikket opstår der en flaskehals i Padborg på grund af den manglende kapacitet.

»I og med, der kun er et spor opstår der en sneboldeffekt, hvor alle efterfølgende toge på strækningen også vil blive ramt af forsinkelser, da der kun er plads til et tog ad gangen, i begge retninger,« forklarer Martin Sun Larsen.

Jan Riber Jakobsen, der er borgmester i Aabenraa, ser den samme effekt, og fortæller at udvidelsen af Padborg-Tinglev strækningen er fastlagt, men at arbejdet er blevet udskudt for ikke at kompromittere byggeriet af den nye Femern-forbindelse, der skal forbinde Rødby og Puttgarten via en 18 kilometer lang tunnel.

»Godsmængden på de jyske jernbaner er steget 20% siden arbejdet på Femern-forbindelsen begyndte, og den vil komme til at kunne rumme ca. 7,5% af den samlede godsmængde, hvilket vil lette meget af trykket på de jyske jernbaner.«

Arbejdet på strækningen er planlagt, men det betyder ikke, at mængden af forsinkede tog på Padborg Station kommer til at falde i den nærmeste fremtid.

Femern-tunnelen forventes at åbne i starten af 2029, hvorefter arbejdet på Padborg-Tinglev udvidelsen kan begynde. Ifølge Banedanmark vil arbejdet forventes at være færdigt i slutningen af 2029, og udbygningen vil koste ca. 760 millioner kroner. De rejsende på Padborg station må altså vente på toget lidt endnu.

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer