Black Friday spreder nervøsitet for den danske julehandel
Flere butikker og virksomheder kæmper med fyldte varelagre, men de mange slagtilbud Black Friday skaber nervøsitet om, hvorvidt den danske julehandel kommer til at foregå før tid.
Af: Asbjørn Heebøll
Krig i Ukraine, stigende inflation og efterslæb fra corona, har givet den danske detailhandel en del at arbejde med op til Black Friday og julehandlen. Det handler for mange virksomheder om at komme af med varerne, så lagrene er friske og opryddet til det nye år.
Forbrugerne har de sidste måneder været mere tilbageholdende, det ses både i en faldende omsætning og beskæftigelse, men også i at butikkerne flere steder har svært at komme af med deres varer. Disse store varelagre giver anledning til slagtilbud Black Friday, men forbrugerne kan ende med at købe alle deres gaver i november, og derfor undgå julehandlen.
Konjukturindikator er en opgørelse fra et spørgeskema, sendt rundt til 1.400 virksomheder af Danmarks Statistik.
Black Friday før julehandlen
Placeringen af Black Friday lige før julehandlen er en faktor til bekymring hos Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv. At forbrugerne vælger at købe deres julegaver før tid, fordi der er mulighed for at spare penge, kan give virksomheder problemer med at komme af med deres varer.
De mange varer på hylderne giver en nervøsitet i branchen, ifølge Niels Ralund.
”Julehandlen er i fare, og det er ellers ofte en tid, hvor mange virksomheder kan rette op deres finansielle år,” siger han.
Han bakkes op af Lars Esbjerg, der er lektor hos Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet.
”Det tror jeg da, det er et sted, hvor man kan gå ind og spare, at vi giver lidt mindre julegaver og sparer lidt der”, siger han.
Lars Esbjerg ser også et forbrugsmønster, hvor det hurtige skift fra højkonjunktur til lavkonjunktur, gør forbrugerne mere påpasselige, da usikkerhed giver grund til tilbageholdenhed.
”Der har været en højkonjunktur, og folk havde mange penge mellem hænderne, og lige pludselig så er de usikre på, hvordan økonomien ser ud hen på foråret”, siger Lars Esbjerg.
Godt nyt for forbrugerne
De danskere, der ønsker at gøre et par gode tilbud, kan dog godt se frem til Black Friday. Både Lars Esbjerg og Niels Ralund er enige om at flere virksomheder, der sælger varer, der er i risiko for at blive umoderne, har behov for at rydde op på deres varelagre.
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af YouGov, for Dansk Industri, er det tydeligt at to af de steder hvor de danske forbrugere ændret deres vaner mest, er tøj, sko og personlig pleje, samt møbler og udstyr til hjemmet. Undersøgelsen bakkes yderligere op af Lars Esbjerg.
”Hvis køleskabet ikke er i stykker lige nu, så venter man med at købe et nyt. Man venter også med at købe møbler, så særligt de længerevarende forbrugsgoder (køleskabe, ovne, tv osv.)”, siger Lars Esbjerg.
Niels Ralund og Lars Esbjerg er derfor begge enige om, at det særligt er i elektronikbranchen man formentlig vil se de største tilbud.