Lavet af: Mads Eichenwald Øland-Petersen, Rasmus Dall Sørensen og Viktor Houman
Da den første bilmodel fra den amerikanske fabrikant, Tesla, kom til det danske marked i 2013, var elbilen bestemt ikke allemandseje. I takt med et øget fokus på en grønnere fremtid, har der været en stødt stigning i udbydere, hvor store fabrikanter som Skoda, Audi og Volvo har udviklet pendanter dertil.
2023 markerede også året, hvor det for første gang nogensinde, var en elbil, der var den mest solgte personbil på et år i Danmark.
Måske du kan gætte, hvilken model der var tale om i quizzen om elbiler nedenfor?
Med flere elbiler på vejene stiger også behovet for flere offentlige tilgængelige ladestandere i kommunerne.
Det varierer dog meget fra kommune til kommune, hvor meget elbilsejerne skal slås om en ladestander.
Overvejer du at købe en elbil, kan det derfor være relevant at undersøge hvor mange ladestandere, der er tilgængelige i din kommune.
Verden i fuld gang med at omstille til grønne løsninger, men al forandring tager tid. Dog ser man, at elbiler langsomt bredes ud på vejene, selvom nogle lande har mere fart på end andre.
Eksempelvis har man i Norge været fritaget for de såkaldte “bompenge”, hvis du ejer en elbil, og ved købet har du også været fritaget for en række gebyrer.
Det har beviseligt virket, for Norge er nu det førende land inden for elektrisk transport med flest elbiler per indbygger end noget andet land i verden.
På visualiseringen nedenfor kan du se, hvor mange procent af førstegangsregistrerede biler er elbiler i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland.
I 2023 var 36,4 procent af alle førstegangsregistrerede biler en elbil.
Blandt de solgte elbiler i Danmark, er det den amerikanske bilproducent Tesla, der med længder er danskernes foretrukne elbilsmærke.
I nedenstående grafik kan du se, hvilke modeller der var danskernes foretrukne elbil i 2023.
I takt med at der hvert år sættes flere og flere offentlige ladestandere op i Danmark, kommer der løbende nye operatører på markedet.
Ifølge tal fra GeoDanmark er EV Infra Denmark, som er en del af den tyske energivirksomhed E.on, den største operatør på det danske marked - efterfulgt af Clever og Spirii.
Selvom produktionen af en elbil ikke er en klimavenlig handling, så mindskes Co2-udledningen over tid, når man sammenligner med en benzindrevet eller dieseldrevet bil.
Den forrige danske regering har tidligere meldt ud, at målsætningen for 2030 er minimum en million elbiler på de danske veje.
Salget har set en eksponentiel stigning siden 2018, men med de 234.863 elbiler der pr. august 2024 er indregistreret i Danmark, er der stadig et stykke vej til målsætningen, mens uret tikker.