MASKINMESTERSKOLEN VIL GØRE FLERE UNGE MENNESKER INTERRESEDE I TEKNIK: ”Teknik er for alle trods alder og køn”
Lokalerne på Navitas, som normalt huserer de studerende på Aarhus Maskinmesterskole, blev i weekenden fyldt op af grønne pigespejdere. På skolen ønsker man nemlig, at flere unge mennesker – specielt piger – får øjnene op for de naturvidenskabelige- og tekniske fag. Og således åbnede de dørene op for leg, latter og nytænkning.
Af Kamille Møller Bichel
De grå lokaler blev i weekenden malet grønne, da 31 pigespejdere ankom til Maskinmesterskolen. Foran dem var en dag fuld med læring forklædt som leg, hvor pigerne skulle få en smagsprøve på, hvordan det er at være maskinmester.
Aarhus Maskinemesterskole kæmper for at skabe diversitet på uddannelsen – blandt andet igennem arrangementer som disse. Kommunikationsansvarlig på Aarhus Maskinmesterskole, Janus Priess, understreger vigtigheden af netop dette:
“Det er vigtigt, at der kommer mere diversitet på de tekniske uddannelser, fordi vi ved, at diversitet skaber mere kreativitet og bedre løsninger på de problemer vi står overfor.”
Han forklarer, hvordan de tekniske uddannelser, og særligt maskinmesteruddannelsen, har en nøglerolle i udviklingen af løsninger på de vanskelige udfordringer vi står overfor i forhold til klima- og energikrisen.
“Derfor er det nødvendigt at vi fokuserer på at skabe de bedst mulige forudsætninger for at finde de rigtige løsninger – og det inkluderer diversitet blandt de studerende,” siger Janus Priess.
Hej til teknik
De 10-15-årige unge piger mødte nysgerrigt op til dagens udfordringer, som de skulle løse i fællesskab. Alt var arrangeret og planlagt af adjunkt på maskinmesterskolen Jan De Voss.
Aarhus Maskinmesterskole spiller således en aktiv rolle, når der kommer til at få flere kvinder ind på uddannelsen. Og ligeledes vil de være med til at nedbryde de fordomme, der kan være om maskinmesteruddannelsen.
Arrangementet skulle vise, at der ikke er langt fra livet som pigespejder til livet som Maskinmester.
”Ideen var, at arrangementet kunne hjælpe spejderne med at få øjnene op for, at mange af de færdigheder og kompetencer de får som spejdere, faktisk kan overføres direkte til en fremtid med samarbejde, teknik og spændende oplevelser,” siger Jan De Voss.
Læring forklædt som leg
Jan De Voss og hans otte studieinstruktører fra henholdsvis 7. og 8. semester, stod klar til at tage pigerne igennem diverse tekniske udfordringer.
”Alle aktiviteterne byggede på læring, som maskinmesteruddannelsen tilbyder,” fastslår Jan De Voss.
Humøret var højt og smilene store, da pigerne satte skumfiduser på de sarte spaghettier under en aktivitet, der handlede om at konstruere det højeste tårn. Opgaven handler i virkeligheden om teamwork og kreativitet. Alt sammen noget som ifølge Jan De Voss er en stor del af uddannelsen.
Pigerne skulle også 3D-printe deres egne spejdermærker. Og igen fik de her en smagsprøve på nogle af uddannelsens grundelementer. Nemlig at arbejde med materialer, lave tests og indgå i en kreativ proces.
Lokalerne på Navitas fik altså helt nyt liv på en lørdag. Der blive bundet, savet, hamret og nytænkt.
Pigerne skulle nu kreere en tømmerflåde ud af genbrugsmaterialer, som skulle fragte deres tøjdyr fra den ene ende af søen uden for Navitas til den anden.
Der var højelydte grin i luften, da bamsernes skæbne skulle afgøres i søen. Tømmerflåderne blev sat i vandet og bådene lavet af cola-flasker, gaffatape, morgenmadsindpakning og diverse andre materialer kæmpede bravt.
Flere af tøjdyrene måtte lade livet, men alligevel var humøret højt, da præmien blev overrakt til det vindende hold.
Nysgerrige øjne fyldte lokalet, da pigerne til sidst skulle programmere robotter. En stilhed lagde sig over rummet, da pigerne koncentreret skulle have de stædige robotter til at adlyde.
Og således kunne pigerne tage hjem – måske med et fornyet perspektiv på uddannelsen som maskinmester.
“Jeg var glad for at vi kunne holde arrangementet med pigespejderne, fordi det passer perfekt ind i de strategiske overvejelser vi har på Aarhus Maskinmesterskole i forhold til at skabe mere interesse for de tekniske fag blandt unge kvinder,” siger Janus Priess.
Maskinmesteruddannelsen går ind under kategorien maritime uddannelser, da omkring 10 procent af de dimitterede ender i det maritime erhverv.
”Der er et glasloft, som skal brydes”
Aarhus Maskinmester skole står ikke alene. Både de andre uddannelsesinstitutioner, organisationer og branchen støtter op i kampen om at få kvindernes opmærksomhed.
Ifølge uddannelses- og beskæftigelseschef i Danske Maritime, Susanne Irvang, handler det om at få brudt med den nuværende kultur og udbrede kendskabet til branchens muligheder. Og det kan arrangementer som spejdertræffet på Maskinmesterskolen være med til at gøre.
Og der er fremgang, når det kommer til ansøgere til de maritime uddannelser. 50 kvinder søgte i 2023 ind på tværs af uddannelserne. Og selvom tallet virker småt, så er det altså 20 kvinder mere end året forinden.
Trods fremgang i kvindelige ansøgere, er der dog stadig markant flere mænd. Hvilket der er et stort ønske om at ændre på.
”Der er noget kultur omkring det. Mange ser det som det her klassiske mandeerhverv,” siger Susanne Irvang.
Derfor handler det om at nedbryde den opfattelse folk har, om de maritime uddannelser. Her arbejder Dansk Maritime med at skabe kvindelige rollemodeller, som de unge piger kan spejle sig i.
”Vi finder nogle af de her kvinder – og fortæller deres historie. Deres vej ind i det maritime.”
Der skal ske en afmystificering
Dansk Maritime arbejder, ligesom maskinmesterskolen i Aarhus, aktivt på at få flere kvinder til at søge denne vej.
De er lige nu med i projektet Boss Ladies – som arbejder på at få flere kvinder ind i blandt andet det maritime fag. Her er arbejdet med rollemodeller ligeledes en stor del af det.
Udover det, så tager Danske Maritime også ud på grundskolerne – hvor de fortæller om de maritime fag og industrien. Her er det selvfølgelig både for drenge og piger:
”Vi vil udbrede kendskabet men også afmystificere det hele. Et skib, det kan du se. Men det der foregår i industrien – det er tit på en fabrik, bag lukkede døre. Vi arbejder på, at det bliver mere tydeligt, hvad der sker bag disse døre,” afslutter Susanne Irvang.
Der har netop være ansøgningsfrist for kvote 2 ansøgninger, og de nye tal viser, at der på landsplan er 220 der har søgt ind på maskinmesteruddannelsen. Heraf var kun 8 af ansøgerne kvinder. Dog kan vi først se de endelige tal, når der er frist for kvote 1 ansøgningerne den 5. juli.
Data er hentet fra Den Koordinerede Tilmelding. Herfra er der hentet tal omkring optagne på de maritime uddannelser. Dette fik vi kønsopdelt og fandt ud af, hvor mange procent kvinderne udgjorde af det samlede antal optagne.
Herefter har vi fået tal angående kvote 2 ansøgningerne af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.