56% af de unge i alderen 16 til 24 år er ikke interesserede i at gå på museum. Det viser en undersøgelse lavet af Danmarks Statistik.
Men kunsten er vigtig for os alle sammen, også de unge; den danner, uddanner og giver os udsyn og identitet, således beskriver Slots- og Kulturstyrelsen det. Så hvordan får vi de unge engageret i museerne? Det har initiativet “K7” forsøgt at give et bud på.
Af Sofie Willert og Clara Faust Spies
Gratis entre på 180 museer
I 2020 blev K7 dannet som en håndsrækning til de unge, der gennem corona havde været frataget alle kulturelle begivenheder. K7 er et landsdækkende initiativ, der vil gøre kulturinstitutionerne mere tilgængelige og attraktive for de unge. Navnet kommer af, at initiativet står på i 7 dage i uge 37, og man kan være op til 27 år for at deltage. Priserne til museer, teatre og andre kulturoplevelser er stærkt reduceret, og de mange muligheder er gjort mere overskuelige på K7’s hjemmeside.
“K7 udspringer af den kulturhistoriske festival Golden Days, hvor vi i 2020 havde særligt fokus på at få de unge engageret. Det blev så stor en succes, at vi lavede en platform særligt til de unge”, siger presse- og kommunikationsansvarlig for K7 Johannes Mandal.
Det har indtil nu været en kæmpe succes. På blot tre år er tilslutningen til K7 gået fra 8.000 til 70.000 deltagere, og det var lige netop det, der var formålet med initiativets tilblivelse.
“Det var og er vores håb, at det netop vil få flere unge engageret og interesseret i kunst og kultur.” siger Johannes Mandal.
Over halvdelen af de unge er ikke interesseret
Ifølge undersøgelsen “Barrierer for museumsbesøg efter årsag” udarbejdet af Danmarks Statistik i slutningen af 2021, svarede 56 procent af de 16 til 24 årige, at de ikke var interesseret i museer. Den anden hyppigste årsag til at de unge udebliver fra kulturelle oplevelser, er indholdet af udstillingerne. 26 procent af de unge, har svaret, at der ikke har været nogen udstillinger, der har vakt deres interesse.
Er der forskel på landsdele?
Selvom over halvdelen af de unge i undersøgelsen ikke er interesseret i at tage på museum, så er der ifølge K7´s data også forskel på, hvor mange unge der i de forskellige landsdele har downloadet K7-kortet.
Johannes Mandal fra K7 tilføjer, at det også er vigtigt at huske, at der er nogle landsdele, hvor der ikke er lige så mange unge, der er interesseret i at gå på museum, på den simple grund, at der er utrolig langt til et museum:
“Det handler også om koncentrationen af museer. Der er klart større aktivitet i de store byer, men det hænger også sammen med, at udbuddet af museer er større der.”
Det kan også ses på tilknytningen til K7, hvor der er klart størst aktivitet i de større byer:
Virker det?
K7 kan være et bud på en del af løsningen til at fange de unge museumsgæster noget mere. Den store udvikling i tilslutningen til konceptet på blot 3 år, viser i hvert fald en vilje fra de unge til at opsøge museerne. Om den store tilslutning kan forklares med, at prisen er stærkt reduceret, eller fordi der er skabt meget opmærksomhed omkring initiativet, er ikke til at sige.