Det er svært at få overblik over prisudviklingen i supermarkederne, fordi produkterne både bliver mindre og dyrere. Vi har derfor undersøgt prisudviklingen på en håndfuld af dine dagligvarer og snakket med Coop, som vil være prisaktivister.
Af Freja Secher og Josephine Marie Lind
Vi er efterhånden blevet vant til, at vores dagligvarer skrumper. Det gælder f.eks. smør, kaffe og hakket kød. Efter inflationen bragede igennem i 2021, er shrinkflation blevet en fast del af hverdagen. Shrinkflation dækker over, at vægten på varer bliver mindre, mens prisen er den samme.
Men vi mangler viden om, hvor meget det egentlig fylder, lyder det bl.a. fra Danmarks Statistik. Hos Coop ønsker de mere åbenhed på området.
For at løse en smule af mysteriet, har vi derfor taget en stikprøve på en række dagligvarer, der er mindsket i størrelse. Læs med og få et indblik i, hvordan shrinkflation går ud over dig.
Vi starter ud med at kigge på to produkter, smør og tun. Pakken med smør er skrumpet med 50 g, mens tun i olie er skrumpet med 35 g. Med prisudviklingen betyder det en stor samlet stigning i kilopris.
Sådan har vi gjort: Vi har indsamlet pris og vægt på seks dagligvarer fra Nemlig.com fra 2011 via. Wayback Machine og sammenlignet med tilsvarende produkter i 2023. Priserne er herefter korrigeret for inflation. Vi har udregnet den procentvise forskel mellem 2011 og 2023 for pris pr. enhed, produktets vægt og kiloprisen.
Det er ikke kun selve varens pris, som er steget. Som du kan se i artiklens figurer, er det især kiloprisen, du bør holde øje med. Vægten holder de også øje med hos Danmarks Statistik. Hver måned udkommer deres tal for, hvor meget priserne stiger på varerne i Danmark.
“Når vi støder på varer, der har ændret vægt eller størrelse, korrigerer vi forrige måneds pris i vores indtastningssystem, således at vi får prisændringen med. Det er en helt basal måde at medtage skjulte prisændringer og kvalitetsændringer på,” forklarer Christian Lindeskov, afdelingsleder i Priser og Forbrug hos Danmarks Statistik.
Danmarks Statistik tager altså forbehold for det, vi kalder shrinkflation. Men de opgør ikke, hvor tit de egentlig går og retter priser efter vægtændringer.
Den lille pakke leverpostej er gået fra 200 g i 2011 til i dag at veje 175 g. Selvom prisen på prisskiltet faktisk viser, at leverpostejen er blevet billigere, er kiloprisen steget.
Chipsposen er gået fra 175 g til 170 g. En lille ændring, der alligevel har indflydelse på kiloprisen, der er steget med 33 kr.
Hos Coop ser de ofte, at leverandørerne ændrer vægten på varer, som koncernens supermarkeder indkøber. De har ikke et klart overblik over tendensens omfang, men de oplever ikke, at shrinkflation er et nyt fænomen. Det fortæller Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen. Han forklarer, at prisudviklingen til gengæld er så turbulent lige nu, at det er blevet problematisk. Nogle producenter forsøger at skjule ændringer i varen, hvilket slører prisbilledet.
“Det går ikke, hvis man som kunde skal have forstørrelsesglas med for at finde det sted på deklarationen, hvoraf mængden fremgår og emballagen ellers er totalt uændret.“
En Cocio er faldet i pris pr. enhed siden 2011. Indholdet er dog gået fra at være 70 cl til at være 60 cl, og det har fået literprisen op.
En pakke med Knorr saucer er gået fra at have fire breve til at have tre. Det betyder, at selvom prisen pr. pakke er faldet siden 2011, er kiloprisen alligevel steget med 50 kr.
Coop har nu åbnet op for en aktivistisk strategi. De vil stille krav til deres leverandører i forhold til åbenhed omkring priser. Konsekvensen er, at de vil afbryde aftaler med dem, der ikke vil samarbejde.
“Det vil vi ikke tøve med at gøre, når andre muligheder er udtømte,“ siger Jens Juul Nielsen.
Hos Danmarks Statistik håber de, at et nyt IT-system i fremtiden kan gøre det muligt at holde øje med shrinkflationen og få tal på udviklingen.
“Det kunne være rart. Men det gør ingen forskel i det arbejde, vi udfører angående kvalitetsarbejde, som vægtændringer,” siger Christian Lindeskov.
Mens vi som forbrugere ikke er klogere på hvor stort problemet egentlig er, understreger vores lille undersøgelse, at helt almindelige dagligvarer er påvirkede. Selvom prisen ikke har ændret sig på skiltet, så kan en formindskelse af varen gøre en stor forskel for, hvor meget du betaler. Derfor kan det godt betale sig at tjekke kiloprisen, næste gang du er ude og handle.