Ifølge Dansk Erhvervs rapport giver undersøgelsen en pejling om, at flere butikker ser Black Friday som en ulempe. Især de mindre butikker lider under presset om at være med på trenden.
Det fremgår på nettet, radioen, tv’et og i avisen. Black Friday pryder alle reklamesøjler på gader og stræder. Store virksomheder som Elgiganten buldrer derudaf med rekordomsætninger år efter år. Virksomheder, der nyder godt af den ekstra opmærksomhed på Black Friday.
Det er dog ikke alle, Black Friday gavner.
Ifølge en rapport fra Dansk Erhverv fra 3. kvartal af 2022 føler mere end hver tredje butik med handel på internettet (36%), at Black Friday er et mareridt. At der er få fordele, men at de næsten er tvunget med på trenden for ikke at gå glip af salg.
Noget som butiksformand og indehaver af butikken Chokolade-fabrikken i Skanderborg Jens Juhl kan nikke genkendende til. Han synes, det er gået fuldstændig over gevind. De store butikker starter jo med at sælge nye varer, og så bliver andre nødsaget til at følge med, fortæller han.
” Nu snakker jeg jo som butiksformand med mange, og de mener, at de får ødelagt resten af deres julesalg, og at det nok er bedst, at det slet ikke var der.”, fortæller Jens Juhl.
Og Black Friday påvirker altså ikke kun butikker med handel på internettet.
Også Kristian Busk, der er indehaver af Hos Walter, en specialforretning, som sælger vin, ost og andre specialiteter, kan forholde sig til, at Black Friday nødvendigvis ikke er en fordel. Hos Walter er ikke en butik med handel på nettet og indgår derfor ikke i statistikkerne i Dansk Erhvervs undersøgelse. Kristian Busk mener dog stadig, at det ikke kun er netbutikkerne, der bliver ramt af konkurrencen omkring Black Friday:
”For de små butikker tror jeg faktisk på, at det er en belastning mere end det er en win-win. Jeg undrer mig jo i løbet af ugen over, at man kan få op til 60% rabat. Det burde der jo ikke være nogen i detail, der har råd til at give.”
Kristian Busk fortæller yderligere, at konkurrencen er så hård, at den lokale legetøjsbutik eller sportsbutik i princippet ikke har den store glæde af det, og kan føle sig tvunget til at gå med i det og lave en god rabat, men i princippet så er det jo for at få en del af kagen.
Det er jo ikke, fordi de synes, det er sjovt at forære deres varer væk, tilføjer Kristian Busk.
I Dansk erhvervs rapport fremgår det også, at næsten hver fjerde butik ikke forventer at tjene penge på Black Friday.
Faktaboks: Undersøgelsen i rapporten er foretaget af Dansk Erhverv. Undersøgelsen er bygget på få spørgsmål for at sikre, at det er nemt og hurtigt at besvare. Det er altså ikke en dybdegående diagnose, men måler hvordan netbutikker har det overordnet. Målgruppen er altså virksomheder med e-handel (inkl. omnichannel, både B2B, D2C & B2C) og medlemmer af Dansk Erhverv. 141 i målgruppen (netto) har deltaget i kvartalets undersøgelse, mindst 2/3 i ledelsesfunktion. Bruttostikprøven var på 1.888. Data er indsamlet 24/10 – 2/11 2022. Undersøgelsen OBS: undersøgelsen kan altså ikke siges at være repræsentativ, da kun 141 ud af 1888 har svaret på undersøgelsen. De 1888 adspurgte er virksomheder, der har taget stilling til emnet før, og altså ikke udtrukket simpelt tilfældigt eller stratificeret. Svarene i undersøgelsen kan dog give en pejling om, at flere butikker ser Black Friday som en ulempe. Noget som de to kilder Jens Juhl og Kristian Busk er enige i. Sådan gjorde vi: Vi startede med at finde data i Dansk Erhvervs rapport for E-handel. Herefter scrapede vi mails på kilder, der var repræsenteret på ‘visitaarhus’’ side om butikker og aktiviteter. Her fandt vi frem til Jens Juhl og Chokolade-fabrikken. Vi spurgte ind til, om han følte sig tvunget til at være med på Black Friday for ikke at gå glip af salg, og om han alt i alt så Black Friday som en fordel eller ulempe. Vi prøvede at holde ham op på de spørgsmål, der var givet i rapporten. |