Torsdag kunne Danmarks Statistik offentliggøre nye tal, som viser, at forbrugertilliden i september er faldet til det laveste niveau i 48 år. Det er bekymrende, men faktisk mener eksperter, at økonomien har det bedre, end vi tror.
af Freya Engbjerg Pedersen og Matilde Krogsgaard
Hvis du den seneste tid har været mere skeptisk end normalt over for landets og din egen økonomiske situation, er du ikke alene. Siden Danmarks Statistik begyndte at spørge forbrugerne i Danmark om deres syn på deres egen og dansk økonomi, har svarene nemlig aldrig været mere negative end for denne måned.
Det viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik.
Svarene på de fem spørgsmål, der danner forbrugertilliden, er blevet mere negative siden sidste måned. Spørgsmålene omhandler både forbrugernes syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation.
Seneste tal for september ligger på minus 32,1, hvorimod tallene fra august lå på minus 25,1. Det er et fald på 28 procent fra august til september. Det er det største dyk i fem måneder, og forbrugerindekset er nu på det laveste niveau i 48 år.
Spørger man cheføkonom i Sydbank, Søren Kristensen, er der god grund til at tage den nye måling alvorligt.
”Det er grundlæggende et udtryk for, at forbrugerne er virkelig bekymrede. De regner med, at deres egen økonomi kommer til at få det dårligere, at landets økonomi kommer til at få det dårligere, og så siger de også, at de har det rigtig svært nu,” siger Søren Kristensen.
De danske forbrugere er mere skræmte end nødvendigt
De stigende energipriser og inflationen er noget alle danskere kan mærke i deres privatøkonomi, og det kan gøre dem usikre. Til trods for det, er den danske økonomi som helhed ganske sund, og det står i kontrast til forbrugernes opfattelse.
“Det hænger i hvert fald ikke sammen med de økonomiske realiteter, som vi ser i øjeblikket, hvor vi har en økonomi med masser af fart på og ekstremt lav arbejdsløshed” mener Søren Kristensen, cheføkonom i Sydbank.
Foruden de meget nære økonomiske problemer, fylder mediernes dækning af økonomien også hos forbrugerne. Det har Arjen van Dalen, Phd. i Statskundskab ved Syddansk Universitet, kunnet dokumentere i sin forskning.
“Hvis medierne har meget fokus på, at det går dårligt med økonomien, så har folk generelt også en opfattelse af, at det går mindre godt med økonomien,” fortæller han.
Men hvor meget medierne betyder for forbrugernes opfattelse af økonomiens tilstand er svært at vurdere præcist. Lektor ved Aalborg Universitet, Poul Thøis Madsen, har forsket i mediernes påvirkning af forbrugere, og påpeger, at mediernes opgave er at informere.
“Det går jo skidt med forbrugertilliden, men det er svært for medierne at gøre det værre, end det er i forvejen. Så på en måde afspejler medierne bare de dårlige tider,” siger han.
Poul Thøis Madsen peger på de ekstreme prisstigninger og rentestigninger på særligt boliglån som den primære forklaring på forbrugernes negative syn på økonomien.
“Det gør at forbrugeren bliver skræmt. Og langt de fleste forbrugere i dag har ikke oplevet så høj inflation før eller så voldsomme rentestigninger på så kort tid,” siger han.
Når inflationen falder, vil forbrugertilliden stige
Forbrugernes negative syn på økonomien skaber også usikkerhed i forhold til den danske økonomi som helhed. Forbrugerne spiller nemlig en vigtig rolle i økonomien, så hvis de stopper med at bruge penge på forbrug, kan det betyde, at væksten falder. Det er bekymrende, mener Søren Kristensen.
“Forbrugerne udgør lidt under halvdelen af dansk økonomi. Det er altså en meget vigtig vækstmotor, som truer med at sætte ud,” siger Søren Kristensen.
Måske er der dog udsigt til, at tilliden snart vil vende positivt, lyder det fra en optimistisk Søren Kristensen.
“Vi kommer måske lidt længere ned, men vi er meget tæt på bunden lige nu,” forudser Søren Kristensen.
Søren Kristensen forklarer fremtidsudsigterne med, at priserne i den kommende tid fortsat vil blive ved med at stige, men ikke lige så kraftigt som hidtil. Det burde ifølge cheføkonomen øge forbrugernes tillid.