I løbet af de sidste 15 år har de danske familier fået flere og flere biler i indkørslen. Alt imens nye tal fra Danmarks Statistik viser, at denne tendens er fortsat i 2022, hænger de regionale busselskabers økonomi i en tynd tråd.
Af Kirstine Grotkjær og Katrine Kynde
For få dage siden meddelte transportminister Trine Bramsen, at regeringen nu vil give 125 millioner kroner til landets regionale busselskaber. Det sker som følge af, at selskaberne stadig kæmper med økonomisk underskud efter coronakrisen.
Kigger man på bilrådigheden hos de danske familier, ser det dog ud som om, at danskerne fortsat får bedre muligheder for at vælge den offentlige transport fra.
Siden 2007 er der således lidt over 178.000 flere danske familier, der har fået to biler, og samme tendens gør sig gældende blandt de familier, der nu har tre eller flere biler til rådighed.
Stefan Eriksen Mabit er lektor i Division for Transport hos DTU og har gennem mange år forsket i tendenser vedrørende bilejerskab. Ifølge ham er det primært økonomiske forhold, der ligger til grund for, at familierne i stigende grad tilføjer flere biler til matriklen.
“Bilejerskabet er helt klart steget de sidste 15 år, og min hovedtese er, at det skyldes, at det er blevet relativt billigere at have bil. Indkomsterne er steget, og bilpriserne er faldet – og det har så gjort, at folk har haft mulighed for at købe flere biler,” siger Stefan Eriksen Mabit.
En, to, mange biler
En af de familier, der indenfor de seneste år har fået en ekstra bil i garagen, er familien Lorentsen, der er bosat i den lille by Gram nær Skanderborg. Ole Lorentsen og hans kone Anni købte for syv år siden endnu en bil og gik dermed fra to til tre biler.
“Da vi købte den tredje bil, var det primært fordi, vi var trætte af, at vi skulle ligge og køre børnene til idræt. Begge børn tog kørekort, da de blev 18 år, og så kunne de selv køre,” siger Ole Lorentsen.
Selvom Ole og Annis børn, Karina på 25 år og Michael på 24 år, i dag er udeboende, har familien valgt at beholde alle tre biler.
“Karina fået lov til at tage den tredje bil med til Hørning, hvor hun bor, så hun selv kan komme hjem og til håndbold de to gange om ugen, hun skal det,” siger Ole Lorentsen.
For Ole og Anni, der begge er i arbejde, er det ikke økonomien, der er afgørende for, hvor mange biler familien råder over. Ifølge Ole Lorentsen er det i høj grad et spørgsmål om praktik:
“Alle bilerne bruges hver eneste dag. To af dem står her på matriklen – den ene kører jeg på arbejde i, den anden kører min kone på arbejde i.”
Geografi er en afgørende faktor
Ser man på, hvor i landet familierne med to eller flere biler befinder sig, vil der ifølge Stefan Eriksen Mabit hurtigt danne sig et geografisk mønster.
“Hvis man kigger på et kort, ser man en tydelig sammenhæng mellem, at der er lavere bilejerskab tæt på god kollektiv transport,” siger Stefan Eriksen Mabit og tilføjer:
“Generelt er det jo sådan, at uden for de store byer har mange familier brug for to biler for at passe deres arbejde. Mens familier tættere på byerne tit har bosat sig sådan, at en i husstanden kan dække pendlingen uden at bruge bil.”
Hos Ole og Anni Lorentsen i Gram er de heller ikke i tvivl om, at offentlig transport ikke kan erstatte familiens biler. Især for Anni, der arbejder som statsautoriseret fodterapeut, er bilen uundværlig i hverdagen.
“Det vil være svært at dække min kones behov med offentlig transport, da hun har hjemmebehandlinger ude hos sine kunder, så hun skal tit ud på landet i de små byer. Så skulle hun tage taxa, men det bliver det jo ikke billigere af,” siger Ole Lorentsen.
Ole og Anni har da heller ingen planer om at skære ned på antallet af biler lige foreløbigt.
“Jeg synes, det er lækkert, at vi aldrig har problemer med at komme nogen steder, for vi har altid en bil til rådighed,” siger Ole Lorentsen.
Spørger man Stefan Eriksen Mabit, forventer han heller ikke, at vi i de kommende år vil se et fald i bilrådigheden hos de danske familier – tværtimod.
“Det er den generelle forventning til bilejerskaber, at der vil være en fortsat stigning. Der vil blive tilføjet flere biler – men der vil også være et mætningspunkt, så vi kan ikke forvente, at tallene stiger uendeligt. Om det så er inden for 10 år eller 15 år, det er svært at gisne om,” siger Stefan Eriksen Mabit.